søndag 10. februar 2008

Ahh..Søndag!







Hei alle sammen!
Da er det på tide å belønne de trofaste leserne av Ruganda med en liten oppdatering. Strømmen går ganske ofte, internett er veldig treigt, og jeg bor et stykke unna internettkafèene. Derfor må jeg samle opp og ta et skippertak av og til. Begynner å komme litt i siget etter noen litt treige dager her. I Afrika går ikke tiden, den kommer, og derfor tar det litt tid å komme i gang med ting. Har ikke kommet i gang med mekkeopplæring enda, men har vært og inspisert «verkstedet» vi skal bruke. I Mbale er det et stort område som kalles «garage», der det drives stort i alle former for mekking. Et slags Grøftekanten Auto. Liker omgivelsene, mange små sjapper som fikser det meste og selger det meste. Hva med brukte foringer? De fleste setter bare fra seg bilen på et passende sted, og setter i gang.Girkasser og motorer demonteres og tannhjul og stempel ligger strødd rundt bilen i sand og støv. Etter noen dager er bilen borte, så de får det visst til på et vis. Når vi kommer i gang med opplæringen er ikke godt å si, forstår ikke alt som blir sagt. Kombinasjonen av ekstremt bra ordforråd og elendig uttale gjør det litt vanskelig noen ganger. Får bare vente og se hva som skjer.

Så til den store nyheten. Jeg har fått fast følge. Jeg har fått mange advarsler mot å involvere meg med innfødte, men følelsene tok overhånd. En Yamaha TT-R 250 Open Enduro er nå min til odel og eie, og det er deilig å være mobil igjen!(Slapp av mamma, det er nesten bare en moped) Spurte folk rundt om kring om de ville selge syklene sine, men her er det sånn at «Mzungo»(blekansikt) betyr penger, så jeg det var umulig å få en vetig pris på noe. Den mest populære syklene som brukes som taxier her er Bajaj og Jin-Cheng, men da jeg fant ut at de lages i hendoldsvis India og Kina ble det fort uaktuelt. Så jeg sendte et par av mine afrikanske venner ut på jakt, og det viste seg at det var veldig lurt. De er veldig opptatt av forbruket, så jo større motor, jo billigere, og det passet meg utmerket! Så i stedet for en Indiasykkel 125cc til 2,5 mill, fikk jeg denne Yamahaen for 2,2! Tror det er en bra sykkel, det eneste ankepunktet er en rar bankelyd jeg ikke får lokalisert..håper det holder en stund..

Ellers går dagene med til lek og fotballspilling med ungene som synes det er veldig stas å ha en Mzungo på laget. Hadde morgenandakt for barna en dag, det var en artig opplevelse. Hobbymisjonær Roger med Swahilioversetter på siden..hehe, ikke feil:) Foreldrene til Maria var på besøk, og de hadde med seg masse reflekser som vi delte ut. Det er ingen som går med refleks , og manglende gatelys og relativt mørk hud gjør det vanskelig å se folk. Kanskje det blir mote med refleks her, for ungene synes ihvertfall de er kjempefine og bruker de som smykker rundt halsen.
Jeg har gjort en del filmopptak som jeg håper på å få redigert og sendt oppover snart. Så spørs hvor langt tid posten bruker her..


1:Rommet mitt pa "Trinity Guest house" Helt ok, men litt for naert et muslimsk bonnetaarn om morgenen:)

2og3:Garage-omraadet, sveisemaske er oppskrytt

4og5: Yamahaen, matte bare skru litt og se hvordan den hang sammen..litt afrika-mekk paa den, men ikke saa ille.

6:Lekebil laget av streng, sandaler og bruskorker.

7: Roger og David

8: Streetwalk. Vi gaar en runde i byen og ser etter gatebarn. Noen velger aa bli med til CRO.

9:En reklame hos en barberer."Super &Powerful" vakte ikke min tillit...

10: Mbale brannvesen. Noe aa investere i for Torvikbukt brannlag , Gjermund?

Ingen kommentarer: