onsdag 26. mars 2008

Tiden går ikke, den kommer






..sier afrikanerne. Få ut fingeren sier jeg. Står litt på stedet hvil med undervisningen her siden de jobber med å skaffe en gammel bil vi kan skru på. Har vurdert å kjøpe en selv, men når de først har satt i gang prossessen får de vel bare fullføre. Prøver å nyte Afrika mens jeg kan og ikke ergre meg over det. Jeg skal ikke være her så lenge, så å reformere CRO etter mine prinsipper er det vel lite vits i.


I påskehelga dro jeg og Maria til hovedstaden Kampala. Der møtte jeg Semei, Kristin og Margrethe som vi hang med. Masse god mat og alt for mye jenteshopping og kakling, men alt i alt var det gjennomgående stor stemning med Noteknekk på kvelden og chapati med Nugatti til frokost. Etter noen dager der dro vi til Jinja som ligger ved Nilens bredder. Der ble det rafting i brusende stryk og strikkhopp på Lisbeth. Jeg hoppet ikke, men håper jeg tør når Mathias kommer på besøk i sommer. På vei tilbake stoppet bussen, men det var ikke noe problem, de skubbet den en kilometer til veien begynte å gå litt nedover, så trillstartet den. Men den holdt ikke helt fram, clutchen gikk i stå så han fikk den ikke i gir. Da måtte vi ta "Matato" de siste 5 milene, det er Toyota Hiace'er som fungerer som busser/drosjer. 18 voksne, 2 barn og 3 høns i en Hiace? null problem!




Ellers har jeg nå flyttet til luksusstrøket på andre siden av byen, Senior Quarters. Møtte på noen briter som jobber med vannprosjekter her, og de hadde et rom ledig i huset de bodde i. Her er det hushjelp som vasker rommet og til og med klærne mine. Nesten som hjemme mamma! Og det beste av alt er at de har internett her som jeg kan bruke fritt. Litt mer praktisk enn internettkafèene der det går usedvanlig sakte til tider. Så jeg lider ingen nød bortsett fra at jeg føler jeg er nærmere ferietur enn å redde Afrika. Satser på det tar seg opp! Ønsker alle en fin vår i Norge!

Ingen kommentarer: