søndag 18. mai 2008

Hurra for 18. mai!




Denne uken har vært litt kjip, men den har også hatt sine lyspunkter. På mandag la jeg om taktikken (igjen!) for å prøve å lykkes med planene mine. Det har ballet på seg med små deler som mangler for å få bilen i gang, og for hver mutter som skal skaffes går det fort en time. Synes CRO har vært litt lite engasjert i prosjektet en stund, så jeg synes det var på tide å involvere de litt. Derfor kalte jeg Moses og Nelson inn til møte for å lodde stemninga. Jeg sa at jeg ikke kommer til å legge ut en krone mer på bilen, bortsett fra lakkering, så de fikk værsågod hoste opp noen penger hvis de ville ha bilen. Hvis ikke selger jeg den som den står. Det tok ikke lengre enn fem dager å bestemme seg, så på fredag sa de ja... Dermed har jeg overført ansvaret for delekjøp til CRO, og slipper å ergre meg over alle timene som går bort i venting. Så i morgen starter vi opp igjen for fullt med puss og gnikk, så blir det forhåpentligvis lakkering før ukeslutt. Skal prøve å få de til å ansette en ny lærer også, for Nelson kunne trengt et solid grunnkurs i pedagogikk. Man lærer ikke
å sveise ved å se på, og man blir ikke mekaniker av å være løpegutt. Det får bli neste ukes mål.

Den andre grunnen til at jeg har vært lite på CRO denne uken, er at alle de små ungene reiste bort på leir, så det var ingen å leke med. To «busser» fulle av kjempespente barn var et artig syn. De sto og ventet en time før de kjørte, og så var det bare åtte mil igjen.. De kom tilbake storfornøyd, de hadde lekt og kost seg og til og med fått sett Lake Victoria!

Som tidligere nevnt, hadde jeg litt trøbbel med visumet mitt, men det er nå i orden. Reiste til Kampala på torsdag og fikk ordnet opp på imigrasjonskontoret, og det var litt av en prosess, men det gikk heldigvis ikke mer enn en dag. Fikk også tid til å gå på kino og se «Iron Man» og i et desperat forsøk på å oppnå diarè, spiste jeg også rullekebab -desverre uten resultater.

På torsdag hadde James bursdag, og da var det klart for fest. Ettersom at «Mama Lisbeth» har dratt til Norge ble det litt stusselig oppvartning med juice og kjeks, men desto hardere pakke!
Guttene har til nå måtte bære vann rundt huset og øse det over seg når de skal dusje, så hva var vel bedre enn en dusj? Kjøpte en hageslange og en kran i jernvarehandelen og koblet den til vanntårnet, så nå er det bare å åpne og dusje i vei.Rene luksusen.

I går kom Semei på besøk,(han gikk på Høgtun i fjor,og har jobbet på CRO) og det var stas å se han igjen. Som sjef for Chrisc Uganda kom han for å få med seg Chrisc-turneringen og spille en kamp mot distriktskontoret. Jeg måtte stille, og da vant vi såklart 3-1. Lett.
På kveldingen inviterte han meg hjem til foreldrene der vi fikk middag og jeg fikk hilse på hele nabolaget. Tror aldri jeg blir vant til at folk kneler for meg, men jeg fikk god trening når alle søstrene hans skulle hilse på meg og servere middag...men det er jo litt kult og..hehe
I dag skal vi gjøre filmopptak her, vi skal lage musikkvideo til en afrikansk smash-hit. Håper den blir ferdig i løpet av neste uke, og at den blir liten nok til at jeg for lastet den opp her.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så genialt med dusj i bursdagsgave, de må jo ha blitt helt i hundre. Skulle gjerne vært der og stelt istand litt mat, men godt at du tok over=) Hadde sett for meg at du sikkert kom til å sette igang med 17. mai tog i hagen jeg, men det så det jo litt dårlig ut med, men det hadde kanskje vært litt vanskelig. Men nå har du ikke lenge igjen på CRO altså. Hils alle du møter, spesielt George (var det ikke han som er på det ene bildet?)