lørdag 22. desember 2007

Tid og penger

Tv-aksjonen "Sammen for barna" 2007 fikk inn 238 millioner. Det er mye penger det! For en fantastisk givervilje vi har her i landet!Tenk hvor mye hver nordmann har gitt! 51 kroner!

400 personer i Norge har over 380 millioner hver i formue
159 personer har over en milliard

Vi bruker i Norge over 500 millioner i året på SMS-innholdstjenester. Logoer, ringetoner, nummeropplysning, radarvarsling, spill og diverse MMS-meldinger.

Tromsø skal bruke 120 millioner på søknaden for vinter-OL

Vi kjøpte juletrær for rundt 500 millioner i år.

Vi kjøpte DVDer for 1 milliard.

To av ti husholdninger har et fritidshus.

Jeg betalte 10000kr for en tur til Egypt i høst. Fint å se seg litt rundt.

Jeg var i skitrekk to dager i desember. Det kostet meg 300kr

Kjøpte en hamburger, var ikke noe særlig god, 60kr



Hvorfor er vi så forsiktige med pengene når vi skal gi? Da tenker vi oss godt om. -Kan jeg gå god for denne organisasjonen? -Kommer pengene fram til de som skal ha de, eller forsvinner det meste i administrasjon? -Jeg kjøpte noen lodd i forrige uke, så nå får det være nok for en stund.

Sånn tenker vi ikke sånn når kjøper ting til oss selv. -Skal tro om noen underbetalte kinesere har laget denne datamaskinen? -Jeg kjøper ikke denne billige stolen uten å vite om det er god kvalitet på den . -Har så lyst på nye sko, men disse fungerer helt fint så jeg kjøper ikke selv om de har noen kjempefine på tilbud i butikken.

Gir vi penger til veldedighet kommer de 100% GARANTERT til å bli brukt til noe bedre enn om vi skulle brukt de på noe vi "trenger".
Jeg har tenkt litt sånn i det siste, og blitt ganske oppgitt over folks pengebruk.
Mest mitt eget.
Som en begynnelse har jeg bestemt meg for å gi så mye som hver nordmann bruker på julehandel hvert år til et veldedig formål. Det blir garantert ikke noe problem økonomisk, men det blir spennende om jeg klarer å sette mine "behov" til side.
En tradisjon for deg også?

Ingen kommentarer: